شفابخش

  • ۰
  • ۰

 

سرتان به‌شدت می‌خارد و ذرات سفیدی شبیه شوره روی سرتان می‌بینید که به‌راحتی شوره از موهایتان جدا نمی‌شوند؟ با این علائم احتمالا به شپش آلوده شده‌اید. روش‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل آزاردهنده وجود دارد. داروهای نسخه‌ای ممکن است سمی باشند و درمان‌های بدون نسخه نیز ممکن است مؤثر واقع نشوند. پس برای درمان شپش سر باید چه کار کنید؟ مشکل اصلی در رابطه با از بین بردن شپش مو آن است که شپش‌ها نسبت به داروهای بدون نسخه مقاوم شده‌اند. درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند به خلاص شدن از شر شپش کمک کنند اما به‌اندازه‌ی درمان‌های تجاری مورد مطالعه قرار نمی‌گیرند. در این مطلب انواع داروهای خانگی، بدون نسخه و نسخه‌ای را که برای درمان شپش سر به‌کار می‌روند، به شما معرفی می‌کنیم. بهتر است چند مورد از آنها را امتحان کنید تا ببینید کدام‌‌یک برای‌تان مناسب‌تر است.

شپش سر (Pediculus humanus capitis) چیست؟
شپش سر حشره­ای کوچک، بدون بال و خون‌خوار و موجودی ۶ پا است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند و ازآنجاکه سطح خارجی پوست و مو را آلوده می­کند، انگل خارجی اجباری انسان محسوب می­شود، سایز شپش به‌اندازه یک‌دانه کنجد است و باکمی دقت می‌توان شپش‌ها را دید. رنگ شپش ممکن است سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد. نام علمی این حشره، «پدیکولوس کپیتیس» است و عمرش ۳۰ روز است. این حشره هر چهار ساعت خون می‌مکد و سه‌بار پوست‌ریزی می‌کند، شپش ماده روزی ۳ تا ۴ تخم می‌گذارد. تخم‌ها بیضی‌شکل، سفیدرنگ و به‌اندازه‌ی ته سنجاق هستند ( ۰٫۸ میلی‌متر طول دارند) و شپش‌ها آن‌ها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند و به مو و درز لباس‌ها می‌چسبد زیرا این تخم‌ها برای بقای خود به گرمای پوست نیاز دارند، در مکان‌های خیلی گرم و مرطوب آن‌ها ممکن است نزدیک نوک موی سرهم مشاهده شوند، به این تخم‌ها Nit  یا رشک گفته می‌شود، محل شایع این تخم­ها در موهای پشت سر و پشت گوش می­باشد.

 

علائم شپش سر چیست؟
نشانه‌های شپش سر عبارت‌اند از خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی‌های کوچک و قرمز بر روی سر، گردن و شانه‌ها ذره‌های سفید بسیار شبیه به شوره سر  بر روی پایه‌ی موها که به‌سختی کنده می‌شوند و گاه باعث می‌شوند شپش سر با شوره سر اشتباه گرفته شود، تفاوت شپش با شوره این است که به‌راحتی از پوست سر جدا نمی‌شود و اگر از سشوار استفاده شود، تخم شپش می‌تواند بیش از یک متر هم بپرد.

 

علت ابتلا به شپش سر چیست؟
اصلی‌ترین راه‌ ابتلا به شپش سر تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا است و به‌طورکلی: حضور در مدرسه برای کودکان، نشستن در فاصله بسیار نزدیک به دیگران، خوابیدن در یک رختخواب مشترک و اشتراک‌گذاری شانه، برس یا حوله از دلایل مبتلا شدن به این انگل است.

 

چطور از شپش جلوگیری کنیم؟
رعایت بهداشت فردی، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس‌های آلوده و گزارش موارد افراد آلوده به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی درمانی ازجمله راه‌های پیشگیری از ایجاد شپش روی موی سر افراد به شمار می‌رود. هنگام مواجه‌شدن با  آلودگی بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک‌کن برای خشک‌کردن لباس‌ها بهره‌گیری شود. پس از هر تعطیلات باید دانش آموزان پس از بازگشت به محیط آموزشی معاینه شوند. معاینه کلیه افراد خانواده درصورتی‌که یکی از اعضای آن‌ها مبتلا شده باشد.

 

درمان های خانگی برای شپش سر

درمان شپش سر با اسپند
یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود حتی اگر موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشده است.
برای استفاده از این درمان باید یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند بود این مقدار را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سپس کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند. برای اثربخشی بهتر می‌توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید.  برای اینکه اثربخشی این روش بهتر بوده و شپش مو به طور کامل از بین رود باید به مدت  هفته این روش را تکرار نمایید.

 

درمان شپش با سرکه و روغن نارگیل
برای تهیه این درمان خانگی، باید سرکه و روغن نارگیل را مخلوط کنید. این روغن گیاهی به دلایل خواص خاص اش، در دنیا کم کم محبوب می شوند.

مواد لازم:

1 لیوان سرکه (200 میلی لیتر)
1/2 لیوان روغن نارگیل ( 100 گرم )
چگونه آن را تهیه کنیم:

هر دو مواد را باهم مخلوط کنید و آنها را در یک شیشه بریزید.

روغن نارگیل باید در درجه 23° جامد بماند.

خوب هم بزنید و قبل مصرف حتما تکان دهید.

روغن نارگیل و شپش برای درمان شپش سر

5. درمان شپش با سرکه و نمک
مواد لازم

¼ فنجان نمک
¼ فنجان سرکه


روش:

نمک و سرکه را به طور کامل با هم مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را به آرامی و روی تمام موها اسپری نمایید به طوری که تمام سطح موها مرطوب شود.

حالا یک کلاه روی سر خود قرار داده و 2 ساعت صبر کنید وبعد موهای خود را بشویید.

برای رفع شپش موهای سر کودک این روش را هر 3 روز یکبار تکرار کنید.

 

 

درمان شپش موی سر با سرکه و رزماری 
اولین درمان، و همچنین سنتی ترین درمان خانگی، سرکه رزماری است. شما می توانید آن را با استفاده از رزماری، که یک گیاه دارویی است و خواص آنتی سپتیکی دارد، خودتان بسازید. به این ترتیب، هنگامی که به آن نیاز دارید، می توانید درست کنید وهمچنین هرگز منقضی و خراب نمی شود.

مواد لازم:

2 لیوان سرکه (400 میلی لیتر)
2 تا 4 شاخه رزماری تازه
چگونه آن را تهیه کنیم:

هر دو ماده را داخل یک شیشه قرار دهید.

آن را خوب مهر و موم کنید و اجازه دهید تا یک ماه بماند .

می توانید آن را پس از یک ماه استفاده کنید، اما شما همچنین می توانید اجازه دهید تا بیشتر بماند و قوی تر شود.

 

 

درمان شپش موی سر با سرکه و روغن درخت چای 
روغن درخت چای یک محصول طبیعی است که شما همیشه باید آن را در کابینت خود داشته باشید. این روغن قدرتمند به مبارزه با انواع بیماری ها، ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها کمک می کند. برای گرفتن نتیجه، این ماده را به شامپو خود برای عاملی پیشگیرانه اضافه کنید، و یا حتی برای درمانی فوری می توانید آن را با سرکه مخلوط کنید با این حال، ما باید به شما بوی بسیار قوی و تندش را هشدار دهیم.

مواد لازم؛

1 لیوان سرکه (200 میلی لیتر)
10 قطره روغن درخت چای
چگونه آن را آماده کنیم؟

هر دو مواد را مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید.

درست قبل از استفاده خوب تکان دهید.

 

درمان شپش سر با پیاز
همانطور که می‌دانید پیاز حاوی مقادیر زیادی گوگرد است که می‌تواند در درمان شپش بسیار موثر باشد. یک پیاز را رنده کرده و آب آن را خارج کرده و سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید. نیم ساعت صبر کنید و سپس موها را بشویید. برای نتیجه‌گیری بهتر لازم است این روش را سه روز متوالی تکرار کنید. بعد از این سه روز می‌توانید از این روش یک بار در ماه استفاده نمایید.

 

درمان شپش سر با گیاهان 

یک اسپری اسانس درست کنید. اسپری کردن اسانس این گیاهان روی مو و سر موجب می شود تخم شپش و شپش ها سست شوند و سریع تر بمیرند. در یک بطری اسپری 5 قطره روغن در یک اونس آب پر کنید. می توانید اسانس گیاهان دارویی زیر را امتحان کنید:

• اسطوخدوس

• پونه کوهی

• نعناع تند

• آویشن

• اکالیپتوس

 

درمان شپش سر با پدیکولیساید یا شامپوی شپش 

پدیکوساید را می توانید بدون نسخه پزشک هم تهیه کنید. یک بطری برای درمان فردی با موی کوتاه یا متوسط و دو بطری برای کسی که موی بلندی دارد لازم است. بعضی شامپو های شپش علاوه بر رفع شپش سر تخم شپش یا رشک را نیز می کشد اما بعضی دیگر فقط شپش های خزنده را می کشند.

 

در صورتی که شپش های زنده را از بین بردید باید به دنبال راه حلی برای از بین بردن رشک ها یا همان تخم شپش نیز باشید. به یاد داشته باشید که داروهای شیمیایی شپش حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که ممکن است اثرات پنهانی مضری برای بدن داشته باشد. به همین دلیل اگر نگران درمان شپش سر با داروی شیمیایی هستید در ادامه روش های درمان خانگی شپش سر با استفاده از مواد طبیعی را نیز آورده ایم.

 

موهای خود را به طور منظم بررسی کنید

پس از درمان های اولیه شما باید هر 8 ساعت یک بار موهای خود را از وجود شپش بررسی کنید زیرا شپش به صورت دوره ای تخم گذاری می کند و محال است که بادرمان های ابتدایی از همه آن ها بتوانیم خلاص شویم. در 3 روز اول درمان موها را هر 8 ساعت یک بار شانه کنید و پس از آن هر 16 ساعت یک بار پوست سر را بررسی کنید در صورت لزوم این کار را به مدت دو هفته ادامه دهید. بیشتر شپش ها با درمان های اولیه به مدت 10 روز از بین می روند.


محصولات مناسب برای پاکسازی روزانه پوست

گفته می شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه ای مخصوص سر پوشیده شود شپش ها را خفه می کند ، برای این منظور روش صحیح درمان شپش با سس مایونز را خواهیم گفت ؛ ابتدا موهایتان را کاملا به سُس مایونز آغشته کنید. آنها را محکم با پلاستیک یا کلاه حمام بپوشانید. همچنین می توانید روی پلاستیک را با حوله بپوشانید؛ حالا اجازه بدهید حداقل پنج تا شش ساعت روی موهایتان بماند. بعد از مدت تعیین شده موها را به خوبی با شامپو بشویید و سرتان را کاملا با سشوار خشک کنید . برای نتیجه ی هرچه بهتر این کار را هفته ای یک بار به مدت حدود دو ماه تکرار کنید.

 

منبع : healthylife

  • ۹۹/۰۵/۰۹
  • vahid karimi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی